14-10-15

Krijtlandpad : Vaals-Vijlen-Gulpen-Slenaken 13/10/2015

Dag 2 van ons avontuur op het Krijtlandpad....De zon van gisteren heeft plaats gemaakt voor een dikke mist als we voor ons hotel in Slenaken op de bus zitten te wachten. Bus 57 brengt ons naar Gulpen. Hier stappen we over op bus 50 en na 40 minuten staan we aan het busstation in Vaals, eindpunt van onze wandeling van gisteren.

We pikken het parcours van gisteren weer op en trekken verder. We blijven wat in Vaals hangen en komen langs het kasteel Bloemendal. Via een voetgangersbrug verlaten we Vaals definitief. Een mooi onverhard pad zet ons af in Holset. Langs de kerk van dit rustig dorp stuurt de route ons over een gevarieerd parcours naar het gehucht Harles. Het eerste stuk van vandaag is veel minder bosrijk dan de route van gisteren.

Uiteindelijk komen we in Vijlen. We wijken even van het parcours af voor een koffiestop in Hotel de Linde. Het is maar 5°C en de warme drank doet wonderen. Opgewarmd zoeken we opnieuw het Krijtlandpad op. Dit brengt ons heerlijk door enkele poortjes in het Mechelderbeekdal. We rondden het rustige dorp en genieten van het uitzicht op de hoogst gelegen kerk van Nederland.

Het parcours blijft eerst wat in het dal hangen en een gevarieerd parcours brengt ons op een plateau bij het gehucht Hilleshagen. Van hieruit dalen we verhard naar Nijswiller. Hier volgen we even het Krijtlandpad niet meer. Dit pad trekt over de Kruisberg naar Wittem en dan naar Gulpen. Wij echter kiezen voor een rustiger pad dat ons naar Wahlwiler brengt, waar we in de gasterij A Gen Kirk onze tweede halte voorzien.

Vanuit Wahlwiller wandelen we naar Partij en pikken we net voor de Gulperberg opnieuw het krijtlandpad op. We klimmen heerlijk over natuurpaden naar de top van de  135m hoge heuvel. Boven hebben we een prachtig zicht op enerzijds het klooster op de St Benedictusberg en anderzijds op de stad Gulpen (alleen wat jammer van de mist). Een spectaculaire afdaling over natuurpaden en trappen brengt ons in Gulpen, waar onze laatste stop van de dag voorzien was.

Het Krijtlandpad trekt van hieruit verder richting Maastricht. Maar er is een ook zeer goed aangeduide variant die naar Slenaken loopt. Langs de Gulp verlieten we het stadje. We genieten nog even van een mooie watermolen voor een eerder vervelend stuk beton ons naar het gehucht Pesaken leidt. Van hieruit gaat het niveau van de route weer crescendo. We klimmen via een prachtige holle weg naar een bosrijk plateau. We vertoeven een tijdje op dit plateau voor we stevig dalen om opnieuw bij de Gulp uit te komen. In de bedding van dit riviertje wandelen we terug naar Slenaken om juist naast ons hotel het dorp binnen te komen.

Dag 2 was totaal anders dan dag 1. Minder spectaculair, minder klim- en daalwerk, minder bos, meer dorpjes en gezellige gehuchtjes...voor ons ook wat minder mooi. Maar het blijft een prachtige streek en we hebben enorm genoten van ons avontuur op het Krijtlandpad.

Het busstation aan de Maastrichterlaan in Vaals...startpunt van dag 2

Kasteel Bloemendal in Vaals

Op weg naar Holset

De kerk van Holset

Het gehucht Harles

Onze eerste pauze...hotel de Linde in Vijlen

We rondden heerlijk het dorp Vijlen

De kerk van Vijlen = de hoogste kerk van Nederland

Onze tweede halte..... Gasterij A Gen Kirk in Wahlwiller

Beklimming van de Gulperberg

Boven op de Gulperberg...zicht op de stad Gulpen

Waterval in Gulpen

Het gehucht Pesaken

Het eindpunt...We zijn terug aan ons hotel in Slenaken