09-02-14

Wintertocht Westouter 08/02/2014

Zaterdagmorgen 7 uur had ik afgesproken met Bernard C om samen 30 kilometer (parcours van 20km + parcours van 12km) te wandelen vanuit Westouter. We hebben het idee om samen met nog 2 vrienden in augustus de Oxfam trail Walker te wandelen en we wilden tijdens de tocht onze ideeen eens samenbrengen. De weergoden waren ons niet gezind. Het regende hevig en er stond een stevige wind. Wie de organiserende club (de Heuvellandstappers) kent, wist dat er ons een pittig tochtje te wachten stond.

We trokken ons door het centrum op gang en rustige verharde wegen brachten ons over een licht golvend parcours tot bij visvijvers Ponderosa aan de voet van de de Zwarte berg. Daar verlieten de 5 en 7km stappers ons en kon het feest echt beginnen. We werden direct op een pittige veldwegel getrakteerd. De regen van de voorbije dagen had zijn sporen nagelaten maar dit kon ons niet deren. We kwamen op Frans grondgebied en beklommen verhard de Zwarte Berg. Dwarsten de grote weg en trokken door het Yourcenar park. We daalden over kleine beekjes en kwamen in het dal met zicht op Belle. Een rustig verhard intermezzo voor we langs een hoppeveld opnieuw de Zwarte Berg werden opgejaagd. Heerlijke bospaden brachten ons boven. We liepen langs enkele bunkers (en zelfs eventjes de verkeerde kant op) om uiteindelijk opnieuw boven op de Zwarte Berg bij de vele winkels uit te komen. We dwarsten de weg en een stapwegel tussen de winkels bracht ons een etage lager. We pikten de 5 en 7km stappers weer op. Trokken verhard langs de stoeljeslift richting de Rode Berg. Net voor de Rode berg namen we de Schomminkelberg in dalende richting om bij de controle uit te komen.

Voor de 20km stappers volgde nu een lus. We daalden eerst verder de Schomminkelberg af voor we de weiden achter de controle werden ingestuurd. Wat volgde was een glijpartij over de vettige graspartijen aan de voet van de Rode berg. Een plankenpad verloste ons en bracht ons naar de voet van het Hellegat. We werden heerlijk naar bovengestuurd (op de rode berg) over prachtige bospaden. Boven dwarsten we de weg en werden verhard verder omhoog gestuurd op de Molenberg. Boven maakten we een rondje over natuurpaden, voor we richting Loker werden gestuurd. Halfweg onze afdaling werden we tussen enkele paardenweiden geleid en terug naar boven naar de grote weg. We daalden nu over het voetpad langs de grote weg de Rode berg af. Een golvende verharde boog over de Oude Bellestraat en de Gildestraat bracht ons terug naar de Schomminkelstraat en de controle.

Het laatste stuk van de 20km was er één van een goeie 3 kilometer. We daalden opnieuw de Schomminkelberg en draaiden nu iets verder rechts af. We werden weer naar de voet van de Rode Berg geleid. We klommen door het bos naar het park rond het vroegere vakantiedomein de Kosmos. Van hieruit zetten we onze daling in naar Westouter. Een rechte onverharde streep zette ons af in de startzaal.

We trokken nogmaals op pad voor de 12km. Een identiek parcours als de 20km maar dan zonder lus. De Heuvellandstappers hebben ons weer getrakteerd op een heerlijke tocht op de flanken van de Rode en de Zwarte berg gekruid met de nodige modder door de regen van de voorbije dagen.