17-01-10

Euraudax 100km Stembert 16/01/2010

Ik had al regelmatig een vrije 100 km gewandeld maar had me nog nooit aan een 100km gewaagd in het euraudax circuit. Zaterdag trok ik met de trein naar het verre Stembert voor een nieuwe uitdaging...100km Euraudax wandelen.

Bij euradax tochten wordt in groep gewandeld aan een tempo van 6 km/h onder leiding van een baankapitein. Rond 8 uur nam ik de trein samen met enkele vrienden (Jean-Pierre, Monique, Frans, Mark en Ludo) richting Verviers. Met de overvolle staatsbus kwamen we rond 12 uur bij de stratzaal Chanteloup in Stembert. Om 14 uur trokken we op pad met 74 wandelaars onder leiding van baankapitein Jacky Servais.

De tocht was opgebouwd uit 4 lussen. De eerste lus was er één van 40.2km. Die bracht ons in een prachtig besneeuwd landschap over verharde wegen naar Polleur voor een eerste wagenrust (halte in openlucht bij een wagen). Vanuit Polleur liepen we over golvende wegen naar de voetbalkantine van SRU Verviers op grondgebied Jonckeu waar we een pauze van 15 minuten kregen. Na onze rustpauze trokken we verder...Het werd donker en gezellig keuvelend wandelden we naar Ensival waar we de volgende wagenrust aantroffen. Ensival ligt langs de Vesder, om Ensival te verlaten was het dus stevig klimmen geblazen. Boven trokken we op het plateau verder. De stevige wind van de eerste uren maakte plaats voor stevige regen en de paraplu kwam boven. In de buvette van Les Tourelles in Petit Rechain (28.7km) rustte we even uit. We daalden opnieuw naar de Vesder en kregen voor de derde maal een wagenrust in het centrum van Verviers. Stembert ligt op een plateau dus was het laatste stuk van lus 1 weer volledig in stijgende lijn. Aangekomen in de startzaal na lus 1 werden we getrakteerd op 2 broodjes met kervelsoep.

Goed nieuws bij de start van lus 2, het was gestopt met regenen. We daalden weer van het plateau naar de vesder in Verviers. Vanuit Verviers klommen we naar Andrimont waar de volgende wagenrust was opgetrokken bij de kerk. Op het plateau trokken we tegen de wind naar Dolhain, waar we rond 0h30 (55.7 km) opnieuw rustten. Vanuit Dolhain klommen we naar Limbourg, het middeleeuws stadje dat ik mij herinnerde uit mijn avonturen in Houffalize-Plombiéres. Rustige wegen brachten ons terug naar Stembert. De stevige wind verkrampte wat mijn spieren en ik kreeg grote honger. Gelukkig waren we snel weer in de startzaal op het einde van lus 2 (63.1km). We kregen hier een warme maaltijd aangeboden (Tomatensoep, Een waalse versie van hutsepot met worst en een fruitsalade).

Na onze maaltijd en één uur rust was het tijd voor lus 3 (één van 25.8km). We daalden opnieuw naar Verviers en liepen door het rustige centrum. Jammer genoeg was het weer stevig beginnen te regenen.  Bij het verlaten van het centrum kregen we nog wat rust aangeboden bij een wagenrust. Vervolgens klommen we opnieuw uit het Vesderdal om uiteindelijk opnieuw bij de buvette van Les Tourelles in Petit Rechain uit te komen (74.8km). Na 15 minuten rust daalden we door Lambermont naar de plaats van Ensival voor de volgende rust. Vanuit Ensival liepen we langs de spoorweg naar het station van Verviers. Een stuk langs een drukke weg zette ons af bij een stevige klim die ons terugleidde naar de startzaal. Het ontbijt stond ons op te wachten. De broodjes en de koffie smaakten.

Om te eindigden stond nog een lus van 11.1km op het programma. Kort samen te vatten...een wijde boog in de velden rond Stembert in de gietende regen.

Uiteindelijk was ik niet kwaad dat we opnieuw de startzaal bereikten. Ik veronderstel zoals velen dat we geen volle 100km gewandeld hebben maar de weersomstandigheden (wind en veel regen) en het parcours (constant klimmen en dalen in de Vesdervallei) waren een degelijk alibi om het niet bereiken van de volle 100km.

Voor mij was deze eerste 100km in het Euraudax circuit zeer goed meegevallen. Het is veel rustiger dan een vrije 100km. Het gaat er veel minder gejaagd aan toe. Je volgt het tempo en gaat bijna nooit over je tempo. Ik voelde mij dan ook opvallend fris na deze 100km in vergelijking van een vrije 100km. Ik zou zeggen voor herhaling vatbaar.

Herschaalde kopie van SDC12333

Herschaalde kopie van SDC12339

De paperazzi

Herschaalde kopie van SDC12340

De kerk van Polleur...net na de eerste wagenrust

Herschaalde kopie van SDC12341

De tweede halte....het voetbalterrein van SRU Verviers op grondbebied Jonckeu

Herschaalde kopie van SDC12342

Besneeuwde paden

Herschaalde kopie van SDC12345

Het werd donker...we kwamen Esnival binnen

Herschaalde kopie van SDC12346

Het stadhuis van Esnival....waar we 2 wagenrusten hadden (na 21.7km en na 82km)

Herschaalde kopie van SDC12348

Het werd dag. We verlieten Stembert voor een laatste lus van 11,1km

Herschaalde kopie van SDC12349

Ook de schapen trotseerden het regenweer

Herschaalde kopie van SDC12351

De laatste kilometers in de gietende regen

20:22 Gepost door krist in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Je bent al verder dan ik Je bent al verder dan ik. Ik heb zelfs nog niet eens mijn foto's naar de computer overgebrracht. Dat zal voor morgen zijn.
Toen ik stapte kankerde ik wat op de regen, maar nu goed droog, kijk ik met plezier op de tocht terug.
Een mooi en goed verzorgde organisatie.

Gepost door: G.U.Y. | 17-01-10

mooi verwoord De laatste tijd schrijf ik zelden nog een artikel over mijn wandelavonturen, mijn fotoreportages brengen mijn tocht in beeld en staan op http://picasaweb.google.nl/rsrenmars.
Gelukkig kunnen we uw en andere hun artikel nalezen en de tocht nog eens overdoen.
Proficiat voor uw eerste 100km Euraudax.

Gepost door: Smets René | 19-01-10

foutje in het E-mail adres moet zijn : wandelmeefreak@gmail.com

Gefeliciteerd met uw toetreding tot het groepje euraudaxers. Het begint met de jacht op één vogeltje maar algauw worden dit er meer. Vóór je het weet ben je eraan verslaafd. Als je ooit uw eerste vogeltje hebt steek het dan in een kooitje want alleen die van de vrouwen zijn rustig. Ik kan het weten want bij ons steken er al 7 in een kooi en ééntje fladdert rustig rond. Gouden raad van tante Kaat. Succes en op naar de volgende.