17-05-09

Les Sentiers Ardennais Masbourg 16/05/2009

Voor vele lange afstandswandelaars stond zaterdag 16/05/2009 met stip genoteerd in hun agenda. Dan richtte de wandelclub La Masblette hun sentiers ardennais in vanuit Masbourg. Voor wie van een sportieve uitdaging houdt....Hier lag er één te wachten. Met parcours van 75km tot 6km bood de club voor elk wat wils...

Aangezien deze tocht traditioneel tot de challenge van de 5 provincies behoort, waren we er dit jaar ook van de partij. Masbourg is een klein dorp in de provincie Luxemburg tussen Saint-Hubert en Rochefort. In deze bosrijke golvende streek zijn niet zo veel wandelingen...Dus nog een reden om naar Masbourg te trekken.

Rond 6u30 bereikten we de startzaal in Masbourg. In deze niet zo grote zaal sliepen we met 115 man tijdens Vichte Dhron en het riep dan ook direct herinneringen op bij ons. Bij het betreden van de startzaal valt ons de rust op. De echte beren voor 75km zijn al vertrokken...de 50 en 42km stappers komen toe. Fotografen Nestor en Miel verwelkomen ons. En terwijl we ontbijten kregen we het vriendelijke gezelschap van Claude Tixhon, die wachtte op zijn vrienden om ook aan zijn 50km te kunnen beginnen.

Uiteindelijk trokken we ons op gang langs het riviertje die door Masbourg loopt, de Masblette. Niet voor lange tijd...de parcoursbouwer stuurde ons over de Masblette en wat volgde was een stevige klim. Masbourg ligt in een vallei en het dorp verlaten, betekent klimmen. Franco is daar niet zo gelukkig mee...De eerste kilometers zijn voor haar steeds de moeilijkste en de ademhaling kreeg het direct moeilijk. Boven doken we de eerste bosstroken in. De bospaden vertoonden duidelijk de sporen van de regenval van de voorbije dagen. Het gevolg was een stevige glijpartij nu en dan. Na 2.5 km bereikten we de eerste controle in een tentje bij Mormont Al Creu.

We trokken door en daalden door het bos (Les Soproules). We bereikten een prachtig éénmaspad dat ons tussen de bloeiende brem op sleeptouw nam. Franco kwam in haar ritme en de ademhaling draaide weer op normale toeren. We werden getrakteerd op prachtige vergezichten. Uiteindelijk daalde het éénmanspad naar Fourneau Saint Michel (musée de la vie rurale en Wallonie). Een mooi wandelpad bracht ons  door de waalse tegenhanger van het Vlaamse Bokrijk. Bij het verlaten van het pad stond op de parking de tweede controle geprogrammeerd na 5.6km.

We dwarsten opnieuw de Masblette...dus opnieuw klimmen. We klommen naar het Bois de Machie. Langs een klein riviertje wandelden we een hele tijd door het bos over modderige paden. Na een kleine afdaling dwarsten we de weg naar Grupont en liepen over een brugje naar de volgende stevige klim. De beren van de 75km kwamen ons vervoegen na een lus in Fourneau Saint Michel (oa. Fabian en Marnix deelnemers aan de voorbije Vichte Dhron). Boven genoten we van de panorama's en liepen we naar de volgende controle opgetrokken in een tent op het grondgebied van Awenne. Samen met Claude en zijn gevolg bereikten we de tent en namen we er onze eerste rustpauze. Op de teller stonden 10.3km. Veel bekende gezichten kwamen langs...Marcel Lambiotte, Willy Vermeulen,...

Samen met Nestor trokken we weer op pad. Natuurpaden brachten ons naar een stevige afdaling. Die bewerkte even onze knieen. Vervolgens verlieten de 25kmstappers ons en werden we opnieuw getrakteerd op een adembenemend schouwspel. Knuppelpaden, brugjes...brachten ons naar een smal pad langs een rivier. Prachtige zichten, stevige klimmetjes en pittige afdalingen verder verlieten we het natuurpad en bereikten we de dorpskom van Mirwart, waar in de salle de village de controle was opgetrokken. De 75 kwam er driemaal, de 50 en de 42 tweemaal...Logisch veel volk en veel bekenden...Jean-Jacques, Frans en Marie-Paule...Een leuk weerzien. Na een stevig stuk taart en een cola waren we weer klaar voor de strijd.

We liepen even door de dorpskom naar het prachtige kasteel van Mirwart. Langs het kasteel leidde een prachtig pad ons over pittige haarspeldbochten naar beneden tot bij de rivier de Lomme. We volgden het pad langs de rivier. We daalden van het pad af en bereikten een prachtige vijver. Het was prachtig weer en we genoten even van het prachtig spektakel dat de natuur ons aanbood. Langs de vijver wandelden we verder en via een brugje bereikten we de ijskelders van Mirwart. Even halt houden voor een gesloten overweg en we konden verder. Een onverhard pad leidde ons naar de volgende stempelpost na 18.4km bij een brug in een tent.

De 75 en 50kmstappers dwarsten hier de rivier en liepen naar Poix-Saint-Hubert. Wij die de marathon wandelden bleven langs deze zijde van de rivier. En kregen golvende bospaden voor de voeten die ons naar de controle in Smuid brachten. Hier deed het lokaal van de hondendressuur dienst als stempelpost. We rustten er even uit in het zonnetje voor de controle. Behulpzame medewerkers brachtten onze cola aan tafel en we zetten er een leuke babbel op met enkele leden van de chatons en fotograaf Miel uit Retie.

Samen met een koppel (leden van de  Reynaertstappers) wandelden we door het bois du Feuneau. Heerlijke bospaden leidden ons naar een brugje. Hier hadden we de keuze tussen macadam of natuur. We kozen logisch voor natuur...We gaan niet naar de Ardennen om op de macadam te wandelen. Wat volgde was subliem. Het pad was een klein beekje (maar we liepen op de talud) en mondde uit op een ongelooflijke mooie doorsteek tussen een vijver en een rivier. Tussen prachtige vijvers en klaterende beekjes bereikten we de Lomme die we dwarsten om over de verharde weg stevig te klimmen en opnieuw de salle de village te bereiken in Mirwart na 27.6km. Samen met Jean en Liliane genoten we er van het zonnetje.

We verlieten de dorpskom en klommen naar een volgende bosdoorsteek. Voor het betreden van het bos namen we nog enkele foto's van het achter ons liggend Mirwart met zijn prachtig kasteel. Het bos dat we bereikten was waarschijnlijk een privé terrein want we moesten door een opengezette poort het bos in en langs een andere poort  het bos te verlaten. Hierna volgde even een stukje rustige weg op een mooi plateau. We zagen Awenne, onze volgende bestemming beneden liggen. Via een paardenmanege en een leuke holle weg wandelden we richting Awenne. We dwarsten de grote weg van Saint-Hubert naar Rochefort en werden getrakteerd door de parcoursbouwer op een volgend hoogtepunt. Een prachtig pad langs een heel leuk riviertje zette ons af aan de rand van Awenne. Snel bereikten we de controle in het centrum die was opgetrokken onder het afdak op de speelplaats van de school (34.2km). De Jos en Mark van de pompoenstappers kwamen ons even vervoegen, maar ook Anny en Chris waren weer op post.

Een rustige verharde weg leidde ons uit Awenne. Het was even wennen...Rekening houden met auto's. Blogger Liban Glorieux kwam voorbij met een stevige tred (die had duidelijk de 75km goed verteerd). De verharde weg mondde uit bij een volgende klim die ons naar een leuk onverhard pad leidde. We bereikten snel opnieuw het bos en na een tijdje ook de laatste controle (de tent die deze morgen dienst deed als eerste controle).

Het laatste stuk was er één in dalende lijn. Een afwisseling van verhard en onverhard teisterde nog even Franco's knieen voor we het dorp Masbourg bereikten. We groetten nog even Paul Bastaens, serieus toegetakeld na een ongeval met de fiets, en bereikten langs de Masblette opnieuw de aankomstzaal.

Na genieten was er zeker bij met zo veel bekenden...Na enkele bruine Leffes en een heerlijke repas zochten we onze Bed&Breakfast op in Transinne, waar we nakaarten over een heerlijke tocht. Waarschijnlijk één van de mooiste uit onze wandelcarriere...maar Franco vond het ook één van de pittigste uit haar carriere. En wat hadden we geluk gehad met het weer...Gans de dag zon begeleid van een stevige wind...Veel beter dan in 2005 toen we hier in de gietende regen liepen.

Na een deugddoende nachtrust werden we zondagmorgen wakker van de regen. Inderdaad we hadden geluk gehad en na een stevig ontbijt reden we voldaan huiswaarts. Alles in orde brengen want woensdag na 2 dagen werken vertrekken we voor een volgend wandelavontuur...richting Frankrijk. Hiervan later meer.

IMAG0002

We verlieten Masbourg, dat in de vallei van de Masblette ligt

IMAG0003

De eerste bosstroken

IMAG0004

Prachtige paden in het bos na de eerste controle

IMAG0006

IMAG0007

Genieten op een éénmanspad tussen de brem

IMAG0009

Prachtige vergezichten

IMAG0010

We dwarsten opnieuw de rivier de masblette

IMAG0013

Door Fourneau Saint Michel, de waalse tegenhanger van het vlaamse bokrijk

IMAG0014

Modderige paden...

IMAG0016

in Bois de Machy

IMAG0017

Samen met Marnix over een leuke brugje

IMAG0019

Prachtige panorama's

IMAG0020

Steeds maar leuke natuurpaden

IMAG0021

Daar beneden in de tent lag de derde controle

IMAG0023

Opnieuw op pad samen met Nestor

IMAG0025

Prachtige knuppelpaden

IMAG0027

Langs een prachtige rivier

IMAG0028

Maar ook nu en dan pittige klimmetjes

IMAG0029

We bereikten Mirwart

IMAG0030

Het kasteel van Mirwart

IMAG0031

Dalen om langs de Lomme te komen

IMAG0032

Heerlijke paden brachten ons richting

IMAG0033

enkele prachtige vijvers

IMAG0034

die we hier bereikten

IMAG0035

Genieten...

IMAG0037

Leuke brug...boven de spoorweg...links de rivier....rechts het pad

IMAG0038

De vijfde controle

IMAG0040

Steeds maar weer prachtige paden

IMAG0041

IMAG0045

Leuk doorsteekje

IMAG0046

Marnix was even de weg kwijt

IMAG0047

IMAG0049

Het pad leek meer op een klein beekje...Het was even zoeken naar het juiste spoor

IMAG0050

Op een prachtig pad tussen de rivier en een prachtige vijver

IMAG0052

Super mooi

IMAG0053

Na het dwarsen van de Lomme...Hier hadden we ooit controle in de Mesa

IMAG0054

We klommen uit Mirwart, dat we achter ons lieten

IMAG0055

Boven opnieuw prachtige panorama's

IMAG0056

De volgende bosdoorsteek

IMAG0058

Een leuk pad langs een paardenmanege

IMAG0060

Een volgend magnifiek stuk  op weg naar Awenne

IMAG0061

Even opletten...

IMAG0062

Wat een natuurpracht

IMAG0063

De kerk van Awenne

Wat genieten in de controle (met dank voor de foto aan Anny en Chris)

Masbourg 2009-05-16 (271)

Bij het verlaten van de controle in Awenne (met dank voor de foto aan Claude Tixhon)

IMAG0064

Hier verlieten we Awenne

IMAG0065

Na wat verharde weg...over een prachtig pad terug richting bos en laatste controle

Na de laatste controle dook Masbourg weer op in het dal

Onze bed&breakfast in Transinne, waar we overnachten na de tocht.

14:49 Gepost door krist in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Hey Francine en Krist,
Heerlijk genoten van de foto's van jullie wandelavonturen in Dardennen van de laatste weken.