03-05-09

Marche des Crêtes Bouillon 01/05/2009

Het idee om samen met onze vrienden Marc en Marleen eens op wandelweekend te trekken naar de Ardennen leefde al een tijdje. Nu de wandelclub les Sabots de Godefroy hun marche des Crêtes organiseerden op 01/05/2009 leek dat een ideale aangelegenheid om er samen op uit te trekken voor een lang weekend.

Vrijdagmorgen trokken we naar Moen waar we onze vrienden oppikten en rond 6u30 vertrokken we richting Bouillon. Twee en een half uur later bereikten we Bouillon. Marche pijlen leidden ons naar de startzaal die was opgetrokken net buiten Bouillon in het internat de Morsehan. We werden oordeelkundig door leden van de club naar een parkeerplaats geleid (alhoewel ik even vast zat in de modder...). De startzaal zat reeds goed vol. Les sympas de Landelies waren juist met een bus gearriveerd en het was wat aanschuiven bij de bonnetjes en de inschrijving. Maar alles verliep heel vlot en na het nuttigen van een kop koffie en een heerlijke boterkoek trokken we op pad voor het parcours van 30km.

Direct na de start dwarsten we een eerste maal de Semois. Na de brug liepen we even door een woonwijk naar een drukke weg. Op het voetpad liepen we richting Bouillon. We zagen aan onze rechterzijde nog een tijdje de startzaal, maar geleidelijk dook het kasteel van Bouillon op tussen de bladeren van de bomen. Net voor het binnenkomen van Bouillon werden we gesplitst van de 6km en liepen we niet verder naar Bouillon maar over een verharde weg klommen we uit het dal van de Semois. De opklimmende weg eindigde bij de ingang van een prachtig bos met de naam Arboretum. Heerlijke bospaden brachten ons door dit Arboretum. De 12km stappers trokken van ons weg en snel bereikten we de eerste controle opgetrokken midden in het bos na een goeie 5km.

Na een korte pauze verkenden we verder het Arboretum. Het was prachtig weer en het golvend parcours zorgde ervoor dat de truien in de bagage verdwenen. Uiteindelijk mondden de boswegels uit op een verharde weg die we eventjes volgden om Corbion te bereiken. In Corbion waren enkele banken geplaatst langs de zijgevel van een huis, deze deden dan ook dienst als controle. De 30km stappers werden hier getrakteerd op een lus van 5,05km. Piet van de Scheldestappers was al terug van zijn lus.

Een wat eigenaardig aangeduide splitsing deed ons even twijfelen, maar uiteindelijk geraakte we op het juiste spoor en verlieten we geleidelijk Corbion. Het juiste spoor leidde ons naar de Point vue de la Chaire à Prêcher. Hier hadden we een adembenemend schitterend uitzicht op Poupehan. We namen er uitgebreid onze tijd om van dit zicht te genieten. Een dalend bospad bracht ons verder en we bereikten na een tijdje de weg van Corbion naar Poupehan die we dwarsten. Bij het oversteken viel ons oog op een leuk terrasje langs de weg café restaurant Les Croisettes. Dit konden we niet laten passeren en we pauseerden er dan ook even. Een orval en het prachtige weer lieten ons uitgebreid genieten. Uiteindelijk zetten we onze weg verder. Een onverhard pad langs een leuk riviertje bracht ons bij een splitsing. De wandelwegwijzers wezen naar Ban d'Alle, Roche des Fées maar ook naar Corbion Haut. Dit was de richting waar wij naartoe moesten en de parcoursbouwer liet ons dan ook opklimmen naar Corbion waar we al snel weer de controle van daarnet bereikten. We trokken verder. Het volgende stukje was er één van 3,9km.

Bij het verlaten van Corbion kreeg we opnieuw een zicht op Poupehan, maar minder impressionant dan daarnet. Een heerlijk karrenspoor stuurde ons verder en gaf ons prachtige vergezichten op deze heerlijk mooie streek. Het pad leidde ons naar een nieuwe bosdoorsteek en na een tweetal kilomter bos bereikten we de controle bij een boshut waar we herenigd werden met de 21km stappers.

Direct na de controle stond een wandelwegwijzer met Tombeau du Géant op in de richting die we stapten. Een heerlijk natuurpad leidde ons naar een adembenemend zicht op Tombeau du Géant (of het graf van de reus). Le Tombeau du Géant dankt zijn naam aan de bijzondere vorm die een uitloper van de Semois in het landschap heeft uitgesleten. Na ons prachtig panorama stond een zeer steile afdaling op het programma, die ons naar de Moulin de l'epine en naar de boorden van de Semois leidde. Een prachtig pad in het bos stuurde ons langs de Semois verder. Het golvend bospad ging over in een zeer leuk pad langs een rotswand en mondde uiteindelijk uit bij de controle die was opgetrokken in camping Halliru na een ongeloofklijk mooi stuk parcours. We rustten er een laatste maal. Er wachtten ons nog 6 kilometer.

Vanuit de camping liepen we terug naar de boorden van de Semois, die we opnieuw volgden. Geleidelijk kregen we het kasteel van Bouillon in het vizier en onze trektocht langs de Semois werd dan ook even onderbroken bij het binnenkomen van Bouillon om langs de Porte de France te passeren. We liepen niet de stad binnen, maar bleven tussen het kasteel en de Semois lopen. We dwarsten opnieuw de Semois en kregen aan de overzijde een heerlijk natuurpad voor de voeten. We hadden van hieruit een prachtig panorama op Bouillon. Het natuurpad maakte uiteindelijk plaats voor de kaai langs de Semois. Het prachtig weer zorgde voor veel pedalo's en veel volk op de Semois, maar ook zeer drukke toestanden in Bouillon zelf. Wij wandelden verder over de kaai langs de Semois. Na onze lus rond Bouillon bereikten we opnieuw de Porte de France, hier dwarsten we opnieuw de Semois en net voor de poort werden we linksaf gestuurd. Om via dezelfde weg van deze morgen terug te lopen naar de startzaal.

Zo kwamen we aan het einde van een prachtige wandeling. Nogmaals werd bewezen dat dit stukje van de Ardennen één van de mooiste stukjes van België is. We genoten er van met volle teugen en het prachtig weer deed de rest.

Jammergenoeg liet de techniek (mijn fototoestel) mij op één van de mooiste tochten van het jaar in de steek, zodat ik van deze tocht geen zelfgemaakte fotos op mijn blog kan plaatsen. Ik was dan ook zo vrij om enkele fotos van Nestor Van der Meersen op onze blog te plaatsen. Geniet mee van zijn prachtige fotos waarvoor dank.

Na de tocht reden we naar Orchimont, waar we een hotel geboekt hadden voor 2 nachten. Onderweg met de wagen naar het hotel stopten we opnieuw even op het terras van Les Croisettes. Ditmaal voor een meer uitgebreide stop. En om uitgebreid na te genieten bij een heerlijk biertje van deze prachtige tocht in het zonnetje.

es Sabots de Godefroi te Bouillon 023

Een prachtig pad door het Arboretum

weekend bouillon 009

es Sabots de Godefroi te Bouillon 153

Het adembenemend zicht op Tombeau du Géant

es Sabots de Godefroi te Bouillon 169

Een heel leuk pad langs de Semois bracht ons naar de laatste controle bij camping Halliru

es Sabots de Godefroi te Bouillon 191

We wandelden langs het kasteel van Bouillon

es Sabots de Godefroi te Bouillon 201

We bereikten het drukke Bouillon, waar het prachtig weer zorgde voor veel beweging op de Semois