22-03-09

Marche de Poilvache Evrehailles 21/03/2009

Eén van de wandelklassiekers op de Waalse wandelkalender is de Marche de Poilvache te Evrehailles. Wanneer je door de Maasvallei van Namen naar Dinant rijdt en je slaat bij Yvoir links af richting Spontin, klim je uit het maasdal en bereik je een plateau. Het eerste dorp dat je tegenkomt is Evrehailles. Op het grondgebied van dit dorp liggen de ruines van Poilvache.

De ruïnes van Poilvache zijn gelegen op ongeveer 5 kilometer ten noorden van Dinant, in de vallei van de Naamse Maas, boven op de hoogste rotspunt boven die rivier. Dit kasteel had in de middeleeuwen een strategische positie aan de grens tussen het prinsbisdom Luik en het graafschap Namen, en speelde onder meer een rol in de Guerre de la Vache in de tweede helft van de 13de eeuw. In 1430 werd het vernield.

De wandelclub, Les batteurs de cuir uit Dinant organiseert ieder jaar een tocht vanuit Evrehailles waar alle afstanden (van 6 tot 42km) van bij de Maas opklimmen naar de ruïne. Wij wilden ook eens van deze sportieve uitdaging proeven en plaatsten deze tocht op onze wandelkalender.

Na 180km bollen wees een vriendelijke parkeerwachter ons een plaatsje in het o zo stille Evrehailles. De klok wijst 6u45 en toch sta ik al redelijk ver van de startzaal. Het is er rustig in de zaal...Enkele bekenden (Robert uit Brussel, de padstappers Patrick en Danny,...) groetten, de innerlijke mens versterken en we waren klaar om onze marathon aan te vatten.

We verlieten het dorp. Christian en Piet kwamen juist toe. Even informeren naar de toestand van het scheenbeen van Christian en we konden op pad. Het was berekoud. Men had vorst aangekondigd voor 's morgens en een prachtige lentedag beloofd. Voor ons moest de zon niet lang wachten....We liepen langs het kasteel van Evrehailles naar een veldweg die ons golvend tussen de velden stuurde. De veldweg ging over in een verharde weg die ons afzette in Purnode. We passeerden de brouwerij van de Bocq, liepen even door het slaperige centrum en daalden naar de vallei van de Bocq. Eerst over verharde wegen, later over prachtige natuurpaden. Bij een camping draaiden we rechts af en een mooi bospad leidde ons verder. We hadden het behoorlijk koud. Maar dat zou niet lang meer duren...Want een eerste pittige kuitenbijter werd ons voor de voeten geschoven. Boven liepen we door het bos verder richting Dorinne. Een kolonie zwijntjes begroetten ons en we bereikten het dorp Dorinne, waar we via een heerlijk pad langs de kerk de controle bereikten. Er stonden reeds een goeie 8 kilomter op de teller en een kop koffie zou ons wat opwarmen. Onze trouwe vriend Steven Dielens, ook weer aan het genieten van de natuurpracht in de Ardennen, kwam ons vervoegen.

Na de controle klommen we uit Dorinne. Zoals gewoonlijk volgde een afdaling en dit over heel leuke natuurpaden. We dwarsten de rivier de Bocq en kwamen in een steengroeve terecht. Van hieruit klommen we door het bos over een licht hellend pad. En na een kort ommetje bereikten we de party tent die dienst deed als controle op het grondgebied van Durnal. We kozen er een plaatsje in de zon en genoten wat van het prachtig lenteweer.

Voor de 42km stappers stond hier een lus geprogrammeerd van een kleine 8 kilometer. Samen met Piet van de Scheldestappers trokken we ons op gang. Snel doken we weer de natuur in. Boven op een helling konden we genieten van een prachtig vergezicht en zagen we beneden een pittoresk dorpje liggen. Door een haag daalden we naar dit idyllisch plaatsje. Beneden zagen we dat we in Crupet waren. We dwarsten het centrum en passeerden aan een prachtig kasteel. Bij een hotelletje werden we linksaf gestuurd en we begonnen opnieuw rustig te klimmen. De klim werd steviger wanneer we een breder weg bereikten. Boven doken we opnieuw het bos in en een heerlijk ommetje, over prachtige paden, bracht ons terug naar onze partytent. Veel bekend volk...Patrick en Linda (moesten nog beginnen aan de lus), Lucien en Marie-Louise uit Kruibeke, Christian en Piet....Tijd om in het lentezonnetje wat bij te babbelen en de maag wat te vullen. We hadden er al een kleine 24km op de teller.

Na de controle genoten we wat van een bizar spektakel met een losgeslagen duitse herder en zijn baas die hem maar niet te pakken kreeg. Maar snel trok de natuur en de prachtige vergezichten weer onze aandacht. We wandelden over een mooie dalende veldwegel en Eddy (Humbeek) wees er ons op dat de volgende controle daar boven lag op een helling. We lieten het niet aan ons hart komen en genoten verder. We bereikten uiteindelijk opnieuw de Bocq die we dwarsten bij het oude stationsgebouw van Durnal. Van daaruit bracht een stevige verharde klim ons terug naar Dorinne en naar de controle van deze morgen. Nu geen koffie om ons op te warmen...maar cola om ons wat te verfrissen. We genoten er buiten van het zonnetje.

We verlieten Dorinne voor de tweede maal en liepen nu de andere richting uit. We dwarsten de weg van Yvoir naar Spontin en kregen een leuke veldwegel voor de voeten. Nu en dan werden we verstoord door motoren en/of quads die hier ook aan een soort zoektocht in de natuur bezig waren. Franco werd natuurlijk weer gecharmeerd door een leuk ezeltje in de wei...Maar genietend in het zonnetje bereikten we Awagne, waar in het plaatselijk schooltje de vijfde controle was opgetrokken. We raakten er aan de praat met Brigitte, zoals altijd op stap met haar hond Arobase, die ook fotos van de wandeling op internet plaatst.  Nog een kleine 9 kilometer.

Wat volgde was een prachtig stuk. We doken direct over natuurpaden le bois Wuilmotte in en daalden naar de maasvallei. Prachtige bospaden brachten ons heel beneden bij de maas aan de kerk in Houx. Hier vatten we de stevige klim aan naar de ruines van Poilvache. Een kwartier later stonden we boven. We liepen door de ruïne naar de controle die was opgetrokken in een onthaalruimte bij de ruïne. We konden er op de terras naast de controle genieten van het prachtig vergezicht op de maasvallei. Subliem, prachtig,...hier zijn weinig woorden voor en wat hadden we geluk met het weer.

Uiteindelijk verlieten we de ruïne. We klommen nog even over de parking en rustige wegen brachten ons terug naar Evrehailles, waar we via enkele leuke steegjes de aankomst bereikten.

Inderdaad deze tocht is moeilijk met woorden te beschrijven. Prachtige vergezichten, schitterende paden, leuke dorpjes, maar ook pittige doorsteekjes...Een echte aanrader voor wie van een echte sportieve uitdaging in de natuur houdt....Een streling voor het oog, maar niet altijd voor de benen. Eén woord is hier op zijn plaats : SUBLIEM.

Franco's voetjes hielden zeer goed stand (geen last van de blaren van de voorbije weken) maar ook haar benen deden het goed, want ze verwerkte deze tocht zeer goed. We genoten van een lekkere repas (friet met americain). En kaarten bij een bruine Saint-Bernard nog uitgebreid na (dat mocht wel) in de zaal met Fabian (waterhoekstappers) en zijn vriendin maar ook met Patrick en Linda en Anny en Chris. Dat we nog veel zo'n dagen mogen beleven....

IMAG0001

We verlaten hier Evrehailles...het is lekker fris...

IMAG0002

Een veldwegel bracht ons naar Purnode

IMAG0004

waar we langs de brouwerij van de Bocq passeerden...

IMAG0005

en door het slaperige centrum liepen

IMAG0006

Na Purnode volgen de eerste natuurpaden. We doken de Vallée van de Bocq in.

IMAG0007 IMAG0008

Prachtige paden...Het is berekoud...Het zonnetje ontwaakt

IMAG0009

Door deze zeer pittige helling hadden we het direct warm...

IMAG0010

Het bleef maar pittig klimmen (voor ons de zwaarste helling van de dag)

IMAG0011

Het zonnetje duikt op...

IMAG0012

We bereikten op sublieme wijze Dorinne, waar de eerste controle was opgetrokken.

IMAG0013

Na de controle leidden de pijlen ons opnieuw de natuur in

IMAG0014 IMAG0015

We wandelden in de vallei van de Bocq

IMAG0017

Wat uitrustten op de tweede controle

IMAG0018

Op pad voor een lus...genietend in het zonnetje

IMAG0019

De verharde wegen maakten weer plaats voor de natuurpaden

IMAG0020

Daar beneden ligt Crupet

IMAG0021

dat we bereikten door een leuke afdaling tussen een haag

IMAG0022

Het centrum van het idyllisch plaatsje Crupet

IMAG0023

Mooie paden leidden ons uit Crupet en...

IMAG0024

langs dit mooie kasteel

IMAG0025

Een leuk hotelletje en dito terras

IMAG0026 IMAG0027

Prachtige paden bracht ons terug naar...

IMAG0028

de controle

IMAG0029

Prachtig landschap

IMAG0030

Natuurpaden leidden ons door dit landschap

IMAG0033

We verlieten Durnal

IMAG0034

en bereikten met een stevige klim opnieuw Dorinne

IMAG0035

waar controle 4 was opgetrokken

IMAG0037

Deze veldweg bracht ons van Dorinne naar Awange

IMAG0038

Franco heeft toch iets met ezels....

IMAG0039

We bereikten het centrum van Awagne

IMAG0040

Vanuit Awagne daalden we heerlijk naar de Maasvallei

IMAG0041 IMAG0042

Heerlijke dalende bospaden

IMAG0043

Voor heteerst vandaag zien we de Maas

IMAG0044 IMAG0045

We bleven over heerlijke paden dalen

IMAG0046

We bereikten de Maas en vatten de beklimming aan naar de ruine van Poilvache

IMAG0047 IMAG0048

Beelden van de stevige klim naar de ruine

IMAG0055

We hadden de beklimming achter de rug en bereikten de ruine

IMAG0054

Een beeld van de ruine

IMAG0050

Boven hadden we een prachtig zicht op de maasvallei...

IMAG0052

Boven bij de ruine was een controle opgetrokken...Het was er genieten in de zon

IMAG0056

Hier bereikten we opnieuw Evrehailles...

IMAG0057

en de startzaal

17:13 Gepost door krist in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Evrehailles Dat dit een tocht met stip is moet je niemand uitleggen. Pure klasse. was prettig om jullie nog eens te zien;
veel sucses met de tochten
vriendelijke groeten
Steven

Gepost door: Steven WSC Langdorp | 22-03-09

Vrienden,
Deze tocht deed ik in 2007. Dit jaar was het prachtig weer. Wat heeft ze toch met ezels Krist?
:-)
Groeten

Gepost door: Ivan | 22-03-09

Mooi verslag, prachtige foto's. Ik wandelde gewoon even mee.