01-04-08

Euregio 100km welkenraedt 28/03/2008

Enkele malen per jaar trek ik er alleen op uit om ergens in het land een 100 kilometer te wandelen. Franco laat deze voor haar zotte dingen aan haar voorbij gaan. Bij haar primeert meer het genieten. Ik hou echter nu en dan van een stevige sportieve uitdaging.

Voor mij is de mooiste vrije 100 kilometer van het land  deze in Welkenraedt. Welkenraedt is een stadje gelegen bij het drielandenpunt. Betekent nog in België, maar heel dicht bij Nederland en Duitsland. De tocht noemt de Euregio en doet regelmatig de 3 landen aan. Deze tocht biedt niet alleen steeds een mooi parcours, maar ieder jaar ook een ander parcours. Tevens is de bevoorrading op deze 100 kilometer steeds tot in de puntjes verzorgd.

De 100 km van de Euregio gaat steeds door op de laatste vrijdag van maart. Het is dan ook steeds afwachten met welk weer je geconfronteerd wordt. Aangezien maart 2008, de natste maand maart was uit de weerkundige geschiedenis, was het bang afwachten wat we dit jaar voorgeschoteld zouden krijgen.

Rond 16u45 nam ik de trein in Kortrijk, om rond 19u45 in de startzaal te Welkenraedt aan te komen. Het was er al zeer druk. En met een 250 tal wandelaars namen we vrijdagavond 21u de start in de gietende regen.

Op de foto's hierboven zie je het parcours, met 14 controle- en bevoorradingsposten en de wandelaars aan de start. U ziet mij rechts boven de hoofden uit met bril en regenkap.

Het parcours kon mij al voor de start enorm bekoren. Aangezien het niet mijn eerste deelname was hier en ik de streek redelijk goed ken, wist ik direct dat de tocht ons ging bekoren. We gingen namelijk de streek van Nederlands zuid-limburg uit (richting epen, vaals, vijlen,...).

De eerste uren verliepen vlot, ondanks de regen. We hadden meestal wind in de rug. De parcoursbouwer verraste ons enkele malen, ondanks de nacht, met enkele zeer modderige stroken. Een verkeerd gehangen pijl net voor de 2de controle liet ons met een groot aantal wandelaars de juiste weg zoeken maar ondanks deze problemen, bereikten we na een goeie 2 uur Eynatten.

Alles verliep prima. De regen maakte wel plaats voor een stevig en bijwijlen krachtige wind. Maar we lieten het ons niet deren en bereikten via Hergenrath de rand van Aken. Hier namen we wat rust op de controle voor een stevige kom soep. We waren 35 kilometer ver. Over de zwaarte van het parcours konden we tot dan toe niet klagen.

Direct na de controle werd we op een stevige helling in het bos getrakteerd. Ik herkende boven de toren die het drielandenpunt aangeeft. De soep bleef wat op mijn maag liggen en ik kreeg een kleine inzinking. Mijn vrienden hielden er een stevig tempo in op het golvend parcours en ik moest even op de tanden bijten en was blij als we de controle bereikten in Vaalserquartier. We waren nog steeds in Duitsland.

Na de controle zetten we koers richting Vijlen waar het ontbijt en onze bagage ons opwachtte. Het liep weer lekker. De hellingen en de modderstroken wisselden elkaar af. We bereikten Vijlen na 53 km. Het was rond 4u30. Als ontbijt was er zoals gewoonlijk keuze tussen spek met ei of koude schotel. Ik koos voor de koude schotel (koude spaghetti met charcuterie, smeerkaas en brood). Het smaakte. Nog even de bagage geraadpleegd. Ik had geen nood aan andere schoenen of kledij, alleen het overtollige nalaten. Straks na 75 km zien we de bagage terug. Rond 5 uur gingen we opnieuw op pad.

Na een stukje wandelen werd het dag. Gewoonlijk betekent dit voor mij ook een stevige opkikker van de moraal, maar vandaag loopt alles nog lekker. Ik ben toch blij licht te zien en te kunnen genieten van het mooi zuidlimburgse landschap en de mooie vakwerkhuizen, typisch voor de streek.

panorama1vakwerkhuizencontrole epen

We bereikten dan ook rond 6 uur de controle te Epen bij daglicht (foto rechtsboven). Na de controle stapten we terug richting België, namelijk Sippenaeken. Het parcours was hier wat gewijzigd door de vele regenval. Hoofdzakelijk over verharde wegen, passeerde we het kasteel van Sippenaeken (zie foto hieronder) en bleven we genieten van het landschap.

kasteel sippenaekenpanorama2panorama3

Na de contole in Sippenaeken ging het richting Cortessen  (zie foto hierboven)waar we 2 opeenvolgende stevige klimmen te verwerken kregen om vervolgens door het bos richting Gemmenich te lopen. De afdaling uit het bos was een stevig modderpad (zie foto hieronder). In Gemmenich konden we na 76 km een 2de maal ons bagage raadplegen. Tijd om de zaklamp en de fluovest achter te laten in de tas.

modderpanorama 4panorama6

Na de controle klommen we uit het dorp en kregen we de toren van het drielandenpunt (zie middenste foto hierboven) opnieuw in het zicht. We liepen namelijk terug naar Aken. Dwars door het bos, dat we volgden tot bijna in de controle. We waren terug in Aken, nog 15 kilometer. Ik voelde mij nog kiplekker. De klok wees 9u30. Ik hoopte de finish te halen voor 12 uur.

Het stuk van Aken (35km) tot terug in Aken (85 km) was pittig geweest. Zeer mooi maar ook veel klim- en daalwerk. Wie dacht dat het mooie voorbij was, bleek verkeerd. Direct na de controle werden we opnieuw het bos ingestuurd. Zie fotos hieronder.

panorama8panorama9zuidlimburg

We bereikten Neu-Moresnet. De regen bleef uit, maar de wind blies stevig in het nadeel. Het was stevig beuken in de open vlakte naar Hergenrath. De controle waar we vannacht ook kwamen. Ik at er een heerlijke eclair met een cola en trok me weer op gang voor de laatste 10 kilometer.

panorama10

We bleven getrakteerd op leuke paadjes met nu en dan een poortje en een weidedoorsteek (zoals je ziet op de foto's hierboven). Beukend tegen de wind bereiken we de laatste controle in Lontzen. Alles loopt nog heel lekker. Ik voel me echt goed. Over verharde wegen wandelen we naar de aankomst in Welkenraedt. Ik bereik opvallend fris de aankomst om 11u50. Na een verkwikkende douche en een deugddoend biertje nemen we de trein van 13u20 terug.

Op de trein geniet ik na van een mooie, zware (niet te zwaar) en goed verzorgde tocht. Ik ben nu al zeker dat ik bij leven en welzijn hier nog terug kom. Rond 16u45 ben ik thuis en kan ik nagenieten en nakaarten met Franco voor ik rond 20u als een blok in slaap val....